Byggeri på “Kvickly-grunden” – Hvidovrevej

Endnu et forslag om højt byggeri så dagens lys inden sommerferien 2017. Et ønske om markant ombygning på hele Kvickly-grunden, som – indrømmet – trænger til en kærlig hånd.

Steen Ørskov og Konservative var afvisende overfor projektet, selvom det tydeligvis irriterer flertallet, at der ikke kunne være enighed om ideen, så det ikke gav anledning til “ballade” her i valgåret – velvidende at der vil være borgermodstand.

Selve byggeriet ser på mange måder spændende og meget moderne ud, og som sagt ER området ved Kvickly og butikstorvet slidt og kedeligt. Når jeg alligevel er afvisende, så er det fordi, jeg er fuldstændig sikker på – og har stor forståelse for –  at naboerne vil være særdeles utilfredse med et byggeri, som kan blive op til 34-35 meter højt visse steder – 11 etager ! Det synes jeg, at man må kunne sige sig selv. Mange af os kan være ret ligeglade, for vi bor IKKE lige i nærheden og kunne bare vælge at sige ja tak og drage nytte af nye butikker, men med den iver, som vores socialdemokratiske borgmester og direktionen udviser i forhold til byggerier på stribe, jamen så kan NÆSTE projekt jo så blive min – din – eller nogle andres nye nabo….og mareridt.

Vi er nogle, som føler, at vi er valgt for at varetage borgernes interesser, så det prøver vi så at leve op til !

Jeg har ikke behov for at støtte udviklingen i retning af flere tusinde flere borgere på vores ca. 7 x 3 kilometre med navnet Hvidovre. Prognoser siger, at vi over få år vil vokse fra – for ganske nyligt knap 50.000 borgere – til over 58.000, og her var byggerier som dette ikke engang regnet med. Der er INGEN lovgivning som siger, at vi SKAL sige ja til alle, som p.t. ønsker at finde bolig i og omkring storbyen.

Det betyder ikke, at Konservative slet ikke vil byudvikle eller acceptere en vis stigning i befolkningstallet – vi ser derfor også gerne et andet og mere afdæmpet udspil til nye tiltag på Kvickly-grunden. Men for det første skal det være boliger, som udfylder velkendte behov – som fx for de mange, som ønsker at fraflytte deres hus og finde sig en attraktiv lejlighed af nogen størrelse. For det andet skal det være fornuftigt i forhold til det område, hvor man vil bygge.

I dette tilfælde er der også behov for overvejelser om, hvordan det vil påvirke byens nuværende forretningsliv, som allerede er hårdt trængt. Jeg mener, at dette byggeri yderligere kan underminere grundlaget for nuværende butikker, for det er jo klart, at der opereres med øget omsætning i det pgl. område – og det kan gøre det uattraktivt at bosætte sig som forretningsdrivende i og ved den Bymidte, som vi p.t. er ved at planlægge….men som nok først kommer efter dette byggeri, hvis man siger god for det.

Så det er meget enkelt….JEG ønsker ikke at støtte byggeriet på Kvickly-grunden i den form, som er foreslået. Det synes jeg ligeså godt, at jeg kan melde ud fra start, så bygherre/ejer og kommunen ikke bruger en masse energi og ressourcer på ting, som ikke bliver til noget alligevel.