Vi får nok ikke svar om Risbjerggård på denne side af valget.

Indlæg i Hvidovre Avis 27. juni 2017

“Det er ikke til at vide, hvad 19 kommunalbestyrelsesmedlemmer mener med en “delvis bevarelse” af Risbjerggård, siger Steen Ørskov (C)

Redaktionen har stillet fire spørgsmål til politikerne:

1) Hvordan kommer fremtidens Hvidovre til at se ud. Er der plads til flere Hvidovreborgere og er det et mål i sig selv, at der i kommunen bliver plads til flere borgere?

2) Hvad er din og dit partis opfattelse af begrebet “en delvis bevaring” af Risbjerggård. Skal Gården bevares for enhver pris – uanset omkostningerne i forbindelse med en renovering?

3) Mener du og dit parti at der bør åbnes op for yderligere liv og servering på Hvidovre Torv? Bør kommunen ikke hjælpe med at bane vej for privat initiativ på Hvidovre Torv?

4) Hvad tænker du bliver efterårets store og vigtigste valgtema?

Her er svarene fra Steen Ørskov (C):

1) – Det er attraktivt at bo i storbyer – eller så tæt på dem som muligt. Det ser man mange steder, når man kommer rundt – også i udlandet.

Min oplevelse er, at forstæder ofte smelter sammen med storbyen, og det risikerer vi også med Hvidovre. At man ikke opdager, at man er kommet fra Vesterbro eller Valby og til Hvidovre. Højt byggeri, mange mennesker, meget trafik, larm, forurening og parkeringsproblemer.

Jeg synes, at det er en stor værdi for Hvidovre, at vi har en by præget af forholdsvist lavt byggeri. Ikke at der slet ikke kan være højt byggeri, men det skal i givet fald vælges med omtanke og med fornuftig hensyntagen til de mennesker, som allerede bor i vores by. Derfor er det bestemt ikke et mål for Konservative, at vi ukritisk skal sikre tilgang af flere tusinde flere indbyggere – og sige ja til ethvert byggeprojekt, som investorer kommer og foreslår. De har i øvrigt også deres bevæggrunde til at foreslå det – og det er næppe varm interesse for at forskønne Hvidovre det hele!

Vi har plads til flere – og der vil komme flere. Vi skal bare vælge nybyggeri med stor omtanke.

Det giver ingen mening

2) – Vi Konservative har hele tiden haft den holdning, at det ikke er lige meget, hvor meget det koster at renovere Risbjerggård. Alt efter hvor meget man vil gøre, så taler vi vel om en udgift fra ca. 20 mio. kr. og opefter.

Min samlede vurdering er, at det vil være for dyrt at renovere Gården fra en ende af, og det giver ikke mening at renovere for f.eks. 10 mio. – og derefter have brugt mange penge på et uønsket resultat. Jeg synes ikke, at Risbjerggård har den store værdi, og jeg vil hellere have et samlingssted, som indfrier forventningerne hos fremtidens brugere, end jeg vil tilfredsstille et mindre antal borgere, som har gode minder fra stedet. Jeg mener, at vi helt mangler at tage stilling til, hvad bygningen “skal kunne” fremover – og jeg tror ikke, at Gården vil være det bedste grundlag for et nyt, spændende samlingssted for byen.

Så hos Det Konservative Folkeparti er holdningen generelt, at vi ikke anser det for ønskværdigt at bibeholde Gården.

Hvad de 19 kommunalbestyrelsesmedlemmer, som har stemt for en “delvis bevarelse” af Risbjerggård mener med dét begreb, det har jeg forgæves bedt om at få præciseret. Jeg tvivler også på, at de er enige. Nogle vil måske bevare næsten alt – andre måske noget af en facade ud mod Hvidovrevej. Det må man spørge dem om…..

Desværre vil de nok ikke svare ærligt på denne side af kommunalvalget – og det er virkeligt svagt, hvis det er tilfældet.

Yderligere servering

3) – Hvidovre Torv kan bestemt blive mere interessant – måske med dage, hvor der er frugt-/grøntmarked, salg af frisk fisk, ost, lokale specialiteter osv.

Og der kan åbnes op for andre sjove aktiviteter – af en vis standard – og det kan også betyde yderligere mulighed for servering i området.

Ret beset er området jo mere velegnet til at sidde og nyde en god sommerdag, end andre adresser, hvor man sidder helt ud til fortovet på Hvidovrevej. Så det ser vi positivt på.

4) – Det er umuligt at spå om, hvad der bliver det store valgtema – og det er heller ikke bare os Konservative, som bestemmer det.

Hvis vi har et godt bud på det, så er det nok også for tidligt at skyde det af nu!

Men folkeskolen bliver uden tvivl et hit, som den plejer at være. Den fortjener også at være højt på listen og have stort fokus.